perjantai 13. joulukuuta 2013

TMT, tuo suuri tuntematon.

Keväällä törmäsin ensimmäisen kerran moiseen termiin, "TMT", kavereiden kesken työmatkatempo. Tässä kohdin on syytä olla tarkkana, sillä TMT ei tunne "kaveria" saati "ystävää". Muutenkin TMT-skene on varsin villiä, joten olisi vähintäänkin kohtuullista, että kyseisen lajin urheilijoille olisi olemassa kattojärjestö joka ajaisi yksittäisen TMT-kuljettajan oikeuksia(mitä?).

Asioiden selkeyttämiseksi on paikallaan käydä hieman läpi TMT:n maailmaa ja sen perimmäistä tavoitetta, voittoa. TMT nousee usein esiin ammattilaisten foorumeilla, siltä ei voi välttyä. Ainoa tapa välttyä kyseisen termin vaikutuksesta, on voittaa siinä. Mikäli olet siis törmännyt TMT-keskusteluun forumeilla, olet myös hävinnyt. Tämä voi monesti herättää kummastusta, toisinaan myös vahvempia tuntemuksia. Mikäli tunsit piston rinnassasi, olet hävinnyt.
Nyt moni miettii, että "Kuinka niin hävinnyt? Enhän edes kilpaillut missään?". TMT ei lajina katso aikaa eikä paikkaa, se ei tarvitse perinteistä kilpailutilannetta löytääkseen häviäjän. Pelkkä ajatuskin lajista riittää siihen, että koet tappion. Ainoa sopiva hetki TMT miettimiselle on silloin, kun voidaan todeta perinteisen kilvan olevan käynnissä. 

Esimerkillisiä tilanteita ovat mm. haastavat nousut, selkeät varuste-alivoimat(maasturi vs. cc) sekä tilanteet missä edellä ajava on selvästi fyysisesti valmiimpi haasteeseen. 

Perinteisen kilpailutilanteen rakenne on hyvin yksinkertainen. Kilpailutilanteessa ei voi olla saman aikaisesti kuin kaksi osallistujaa. Haastaja sekä haastettava. Mikäli haastaja kohtaa esimerkiksi ryhmän, ovat jokainen ryhmän jäsen erillisiä haastettavia. Virallista tapaa ilmaista haaste, ei ole, mutta suositeltu tapa on esim. eturenkaalla hipaisu haastettavan takapyörästä. Mikäli et ole tehnyt itseäsi huomatuksi aiemmin, tämä on varma keino herättää vanhempikin haastettava. Kilpailtaessa ns. vankila-säännöillä, voi viekas haastaja käyttää aggressiivisempaa hipaisua mikä onnistuessaan rikkoo haastettavan ajolinjan ja poistaa hänet kilpailusta. 

Kun kilpailutilanne on syntynyt, on haastajan osoitettava kohtuullisen matkan aikana olevansa vahvempi kuin haastettava. Tämä tapahtuu suorittamalla lentävä ohitus haastetusta ja tämän jälkeen pitämällä ajojärjestys matkan loppuun asti. Mikäli haastettava pääsee kuittamaan haastajan, kokee haastaja tappion. Mikäli ohitus ei onnistu, kokee haastaja tappion. Jos haastettava tekee väistöliikkeen, esimerkiksi jättämällä pyörän kesken ajon ja loikkaamalla pientareelle, ei kumpikaan koe tappiota. 

Kuinka TMT:sä voitetaan? 
-TMT ei tunne voittoa. Ainoastaan tappion välttäminen on mahdollista. Mikäli haaste onnistuu ja suoritat onnistuneen ohituksen haastetusta, et voita, vältät vain tappion. 

TMT on raaka laji eikä se luonteensa vuoksi sovi kaikille. Pelkästään tätä lukiessa olet kokenut tappion. Lohdutuksena voidaan todeta, että kirjoittaja on myös miettinyt TMT:n syvintä olemusta ja tästä johtuen kokenut tappion.

Tämän tappion karvaan kalkin helpottamiseksi olisikin luontevaa, että olisi kattoyhdistys TMT-kilpailijoille. Tämä yhdistys antaisi yhteiset kasvot näille arjen sankareille, jotka tappion viittaa kantavat. Tästä huolimatta, yhdistys olisi Voittoa tavoitteleva. Luonnollisesti.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti